Skip to main content

“Par iniciatīvu”

Vai tev patīk ceļot uz neparastām zemēm un salām?

Vai tu gribi doties piedzīvojumu pilnā ceļojumā?

Varbūt tu sapņo nokļūt citā laikā un uzzināt, kas notika pirms daudziem gadiem? 

 

Ne vienmēr jāpērk dārga biļete ceļojumam.

 

Paskaties apkārt!

Tepat līdzās ir cilvēki, kuru stāsti ļauj uzzināt par citādu pasauli.

 

Parunā ar cilvēkiem no citām zemēm vai ar citu ādas krāsu!

Parunā ar cilvēkiem, kas vecāki vai jaunāki par tevi!

Iepazīsti cilvēku ar invaliditāti dzīvi!

 

Esi gatavs iepazīt dzīves dažādību! 

Runā ar cilvēkiem!

Palīdzi tiem, kam vajag atbalstu. 

Tas var kļūt par jaunu dzīves pieredzi.

Citu cilvēku stāsti var būt tikpat interesanti kā ceļojums.

 

Kas ir diskriminācija?

Pret cilvēku izturas citādi, ja viņš atšķiras no pārējiem.

 

Piemēram, cilvēkam ir:

invaliditāte,

cita ādas krāsa,

cita tautība,

cita seksuālā orientācija,

cita reliģija,

cits dzimums,

cits vecums. 

 

Citādu izturēšanos cilvēka atšķirīguma dēļ sauc par diskrimināciju.  

Diskriminācija ir aizliegta.

 

Diskriminācijai ir vairāki veidi.

Dzimuma diskriminācija ir citāda attieksme pret vīriešiem, sievietēm, sievietēm stāvoklī vai ar maziem bērniem.

Piemēram, darba devējs negrib pieņemt darbā sievieti ar maziem bērniem.

Darba devējs domā, ka bērni var bieži slimot.

Tad sieviete nevarēs nākt uz darbu un strādāt. 

 

Diskriminācija invaliditātes dēļ ir citāda attieksme pret cilvēku ar invaliditāti. 

Piemēram, darba devējs negrib pieņemt darbā cilvēku ar dzirdes traucējumiem.

Darba devējs domā, ka šāds darbinieks neko nedzirdēs sapulcēs.

 

Vecuma diskriminācija ir citāda attieksme pret jauniem vai veciem cilvēkiem.

Piemēram, banka negrib aizdot vecam cilvēkam naudu jaunai mājai.

Bankas darbinieki domā, ka vecs cilvēks nevarēs atdot naudu.

 

Rasu diskriminācija ir citāda attieksme ādas krāsas vai tautības dēļ.

Piemēram, vecāki neļauj saviem bērniem draudzēties ar citas tautības bērniem.

Vecāki domā, ka citas tautības bērni viņu bērniem iemācīs kaut ko sliktu.

 

Ko darīt, ja redzi diskrimināciju?

Neļauj darīt pāri citiem!

Nav pareizi izturēties pret kādu cilvēku citādi kā pret citiem!

Latvijā daudzas organizācijas cīnās pret diskrimināciju.

Lūdz palīdzību kādai no šīm organizācijām!

 

Atbalsti organizācijas, kas cīnās pret diskrimināciju.

Tu vari kļūt par brīvprātīgo palīgu šādā organizācijā.

 

Uzzini vairāk par diskrimināciju!

Diskriminācija var būt dažāda.

Ir svarīgi to zināt un mācēt pazīt.

 

Māci arī citus!

Dalies ar citiem cilvēkiem ar rakstiem un jaunumiem par diskrimināciju.

 

Padomā, vai pats izturies vienādi pret visiem cilvēkiem! 

Centies būt labs un saprotošs pret citiem!

 

Piedalies pasākumos par vienādām tiesībām visiem.

 

Vēlēšanās balso par politiķiem, kuri prasa vienlīdzīgas iespējas visiem cilvēkiem.

 

Kur meklēt palīdzību?

Latvijā daudzas organizācijas cīnās pret diskrimināciju. 

Tās palīdz cilvēkiem,  pret kuriem izturas citādi viņu atšķirīguma dēļ. 

Organizācijās var saņemt informāciju, atbalstu, juristu un psihologu palīdzību. 

 

Tiesībsarga birojs

Tiesībsargs uzrauga cilvēktiesību ievērošanu Latvijā.

Tiesībsarga birojā izskata cilvēku sūdzības un iesaka, ko darīt.

Adrese: Baznīcas iela 25, Rīga, LV-1010

Tālrunis: +371 67686768

E-pasts: tiesibsargs@tiesibsargs.lv

Mājaslapa: www.tiesibsargs.lv

 

Latvijas Cilvēktiesību centrs

Latvijas Cilvēktiesību centrs palīdz cilvēkiem, pret kuriem izturas citādi viņu atšķirīguma dēļ.

Latvijas Cilvēktiesību centrā var saņemt jurista palīdzību.

Adrese: Skolas iela 21, 6. stāvs, 609c, Rīga, LV-1010

Tālrunis: +371 67039290

E-pasts: office@humanrights.org.lv, cilvektiesibucentrs@gmail.com

Mājaslapa: www.humanrights.org.lv 

 

Resursu centrs sievietēm “Marta”

“Marta” atbalsta sievietes, kas cieš no vardarbības vai dzimuma diskriminācijas.

Resursu centrā “Marta” var saņemt jurista un psihologa atbalstu.

Adrese: Matīsa iela 49-11, Rīga, LV-1009 

Organizācijas filiāles ir arī Liepājā un Rēzeknē.

Tālrunis: +371 67378539

E-pasts: centrs@marta.lv 

Mājaslapa: www.marta.lv 

 

Latvijas LGBT un viņu draugu apvienība “Mozaīka”

“Mozaīka” cīnās par LGBT+ kopienas tiesībām.

LGBT+ kopiena apvieno cilvēkus ar citādu seksuālo orientāciju.

Piemēram, gejus un lesbietes.

Apvienībā “Mozaīka” juridisko palīdzību var saņemt cilvēki, kurus diskriminē seksuālās orientācijas dēļ. 

Adrese: Stabu iela 19-2, Rīga, LV-1011

Tālrunis: +371 28229099

E-pasts: info@mozaika.lv 

Mājaslapa: www.mozaika.lv

 

Resursu centrs cilvēkiem ar garīgiem traucējumiem “Zelda”

“Zelda” palīdz cilvēkiem ar mentālās veselības un intelektuālās attīstības traucējumiem.

“Zelda” pēta diskrimināciju un māca to pazīt.

Adrese: Mārupes 4-31, Rīgā, LV-1002

Tālrunis: +371 67442828

Tālrunis juridiskajām konsultācijām: +371 22062460 darbdienās no pulksten 9.00 līdz 17.00.

E-pasts: zelda@zelda.org.lv

Mājaslapa: https://zelda.org.lv/ 

 

Invalīdu un viņu draugu apvienība “Apeirons”

“Apeirons” aizstāv cilvēkus ar invaliditāti.

“Apeirons” konsultē par vides pieejamību un atbalsta cilvēkus ar invaliditāti.

Adrese: Kr. Valdemāra iela 38 k1, Rīga,  LV-1010

Tālrunis: +371 22025922

E-pasts: info@apeirons.lv 

Mājaslapa: https://www.apeirons.lv/

 

Patvērums “Drošā māja”

“Droša māja” palīdz cilvēkiem, kas kara vai sliktu dzīves apstākļu dēļ bēg no savas valsts.

“Droša māja” palīdz arī cilvēkiem, kuri ir cilvēku tirdzniecības upuri.

Par cilvēku tirdzniecības upuriem bieži kļūst sievietes, kuras meklē labu darbu ārzemēs.

Ārzemēs sievietēm ar krāpšanu vai draudiem atņemt dokumentus un liek strādāt bez maksas.

“Droša māja” sniedz juridiskās konsultācijas un atbalstu dzīvei Latvijā.

Adrese: Lāčplēša iela 75-9/10, Rīga, LV-1011

Tālrunis: +371 67898343.

Palīdzības tālrunis cilvēku tirdzniecības upuriem: +371 28612120

E-pasts: drosa.maja@gmail.com

Mājaslapa: www.patverums-dm.lv

 

Valsts darba inspekcija

Valsts darba inspekcija uzrauga darba drošību un darba tiesību ievērošanu.

Valsts darba inspekcija aizstāv darbinieku tiesības un izskata sūdzības par diskrimināciju darbā. 

Adrese: Kr. Valdemāra iela 38, k-1, Rīga, LV-1010

Tālrunis: +371 67186522

E-pasts: vdi@vdi.gov.lv 

Mājaslapa: www.vdi.gov.lv

 

Valsts policija

Valsts policijā pieņem sūdzības par diskrimināciju, draudiem, vardarbību vai noziegumiem.

Policija var sākt izmeklēšanu un nodot vainīgo tiesai.

Tālrunis: 110

Mājaslapa: www.vp.gov.lv